Przejdź do głównej zawartości

Calvin Klein i prawdziwy boom zapachów unisex

19.12.2017

notino.pl

Przeczytasz w 5 minut

Moda od zawsze była środkiem komunikacji między jednostką a społeczeństwem. Wyrażała jej pozycję, rolę, osobowość, a także nastrój i poglądy. Gdy w latach dziewięćdziesiątych projektanci zaczęli tworzyć modową odskocznię dla osób, które chciały się odróżnić od mainstreamu, w nieunikniony sposób także zapachy unisex zaczęły docierać do świadomości ludzi, chcących iść własną drogą.

Właśnie ten trend szybko podchwyciła również marka Calvin Klein, znana z tego, że unika stereotypów i jakichkolwiek ograniczeń. Markę CK łatwo można uznać za królową zapachów już tylko ze względu na to, ile ich wytwarza. Ma bowiem całościową serię chyba dla każdej osoby i na każdą okazję.

Jak jednak firma CK stała się marką samą w sobie? Po prostu – dzięki doskonałemu wyczuciu potrzeb fanów mody i zdolności szybkiego reagowania na te potrzeby. Teraz nie tylko odzwierciedla trendy, ale też je kształtuje. Dostrzegła swoją szansę w pojawieniu się mody androgenowej, przesunięciu ról przypisanych do płci w gospodarstwie domowym i poglądzie, że zapach nie musi być definiowany przez płeć.

Prawdą jest, że nie ma żadnego wzoru (chemicznego), który dzieliłby zapachy na męskie i damskie; w rzeczywistości cały problem jest raczej kwestią kulturowo-społeczną niż zdeterminowaną przez biologię. Od lat byliśmy przekonywani, że słodkie, kwiatowe zapachy są przeznaczone wyłącznie dla kobiet, a ostre, drzewne i skórzane tony dla mężczyzn. Dlatego jednym z głównych powodów popularności perfum CK jest ich zdolność tworzenia różnych zapachów w kontakcie z różnymi osobami. Skóra i chemia ciała odgrywają główną rolę w tym, jak dany zapach się prezentuje, dlatego te same perfumy na każdym człowieku pachną inaczej. Marka CK postanowiła skorzystać z tej wiedzy i portfolio produktów zapachowych rozszerzyła o tyle wariacji, aby każdy człowiek znalazł zapach, idealnie pasujący do jego charakteru.

Calvin Klein jest zwolennikiem wolności, nowoczesnego podejścia, czystej linii i prostego stylu. Zasada ta obowiązuje także w odniesieniu do perfum CK, które są prawdziwymi ikonami nie tylko z powodu swojej wyjątkowej kompozycji zapachowej, ale też z powodu doskonałego designu flakonów, wyróżniających się elegancją, wyrafinowaniem i stylem.

Powstanie CK One

CK One nie był wprawdzie pierwszym zapachem unisex na rynku, ale był to właśnie TEN zapach, który w latach dziewięćdziesiątych przyczynił się do ukształtowania gorącego trendu perfum „dla obojga”. Perfumy te stały się symbolem młodości i odważnego myślenia. Ich wyjątkowość polega na uniwersalności i zmienności esencji zapachowych. Otwierają się świeżymi i cytrusowymi nutami, serce tworzą aromaty jaśminu, irysa, fiołka i gałki muszkatołowej, a w bazie wyczujemy nuty piżma, cedru, mchu i bursztynu. Zapach w prostym, minimalistycznym flakoniku nie jest nachalny ani przesłodzony czy „zniewieściały”. Stosować można go także różnie - z atomizerem lub bez.

CK Be i CK All

W 1996 roku Calvin Klein po dwuletnim milczeniu pojawił się z orientalnie-drzewnym zapachem unisex CK Be, stanowiącym harmonijne przeciwieństwo CK One. Jest bardziej zmysłowy i idealnie pasuje do wszystkich indywidualistów i miłośników przygód. Stylowy czarny flakon kryje nuty lawendy, bergamotu i mięty z sercem z magnolii, brzoskwini i frezji. Bazę uzupełnia zwierzęca kompozycja żywicy, cedru, piżma, wanilii, drzewa sandałowego i bursztynu. CK Be to dyskretna pieszczota, idealny zapach na wieczorne spotkanie.

CK All to trzeci w kolejności zapach unisex, wprowadzony na rynek na początku 2017 roku. Perfumy mają bardziej soczysty i śmiały charakter. Po dwóch dekadach Calvin Klein ponownie zachwycił zapachem, zaczynającym się od świeżego cytrusa, ale tym razem z domieszką bergamotu. Nuta głowy przechodzi do kwiatowego serca z frezji, rabarbaru i lilii, a nuty bazowe tworzą wetiweria, piżmo i bursztyn. Zapach jest określany jako przyjemny, o uniwersalnym zastosowaniu. CK podsumowuje swój tryptyk trafnym sloganem reklamowym: „Be One. Be All. Just Be.“ – Bądź jedyny. Bądź wszystkim. Po prostu bądź.

CK2 jako zapach pokolenia Y

Nowe pokolenie Y, nazywane „Millennials”, może poszczycić się zapachem stworzonym specjalnie dla niego, a jest nim CK2. Milenialsi zapoczątkowali drugą falę unisex, wspieraną przez celebrytów – Carę Delevigne, Zayna Malika czy Gigi Hadid. Pokoleniowa nieokreśloność jest dziś na topie, moda jakby wyzwoliła się ze wszystkich krępujących ją reguł. Nonkonformizm, oryginalność i wolność to hasła dzisiejszego pokolenia, na które Calvin Klein ponownie błyskawicznie zareagował.

CK2 zostały zaprezentowane w 2016 roku i oddają hołd nieskończonym możliwościom nowoczesnej relacji między dwojgiem ludzi i nieskończoności punktów widzenia. To miejski, drzewny i świeży zapach, łączący w sobie na zasadzie kontrastu świeżość z iskrzącymi się akordami, naśladując szybkie tempo XXI wieku. Zapach otwierają nuty cytrusowe i zielone nuty z wasabi. Później czuć różę z irysem, a całą kompozycję zamyka wetiweria, kadzidło i drzewo sandałowe.

Flakon – buteleczka, przypominająca szklany cylinder z grubego szkła na przezroczystym podłożu, zaprasza do oglądania zapachu albo jako odwróconego, albo z profilu. Także opakowanie jest w tym przypadku minimalistyczną grą, umożliwiającą różne interpretacje.